kompetanse1920x580

Brekke & Strand Akustikk AS har i løpet av sine over 20 år i bransjen rukket å bli Norges ledende fagmiljø for rådgivning innen lyd og vibrasjoner. Blant våre godt over 40 høyt kvalifiserte akustikere finnes flere pionerer med årelang erfaring innen bygg, industri og samferdsel. Vi er dessuten aktive innen forskningsmiljøer, vi driver utstrakt undervisning og forelesning og vi er med i referansegruppene som forvalter norsk lovgivning rundt støy og lydforhold. Vår faglige tyngde gjør at du som kunde alltid vil få de beste råd hos oss.

Kompetanse

Brekke & Strand tar på seg alle oppgaver innen akustikk, støy og vibrasjoner, fra enkle lydmålinger til kompliserte spesialoppgaver. Vårt firma har bred kunnskap og høye ferdigheter innen vårt fag og de bransjer vi jobber innenfor, noe som setter oss i stand til å løse komplekse utfordringer både i nye og eksisterende prosjekter. Vi blir ofte invitert til å jobbe sammen med andre større rådgiverselskap selv om disse har egen akustisk kompetanse, på grunn av vår spesialistkompetanse.

Erfaring

Brekke & Strand har markedets lengste og bredeste erfaring. Vi har som firma operert i det norske markedet siden 1988, men mange av våre medarbeidere har jobbet med faget i over 30 år. Vi har vært med på å utvikle fagområdet til det sortimentet av aktiviteter som forventes av en akustiker i dag. Vår tunge erfaring innen akustikkfaget gjør oss derfor til en attraktiv samarbeidspartner i alle våre markeder.

Ekspertise

Brekke & Strand besitter den ypperste ekspertise i Norden innen følgende områder: bygningsakustikk, romakustikk, spesialstudier innen olje & gass, støy fra vindkraft, støy fra ventilasjonssystemer, støy og strukturlyd fra vei og bane.
            Vi har et stort fokus på at alle våre ansatte får mulighet til å fordype seg i spesielle tema gjennom kursing, studier og prosjektarbeid, både for å opprettholde og ikke minst videreutvikle våre ekspertiseområder.

Artikler & foredrag

A brief introduction into the violin acoustics history (Anders Buen, 2006)

An in-depth analysis of the double bass-stage floor contact (Anders Buen, 2008)

Can we hear the geometrical measures of a violin? (Anders Buen, 2006)

Comparing The Sound Of Golden Age And Modern Violins: Long-Time-Average Spectra (Anders Buen, 2005)

Control of sound insulation in glass facades at Oslo’s Opera House (Sigmund Olafsen & Per Kåre Limmesand, 2010)

Den gode feletonen (Anders Buen, 2012)

Differences of Sound Spectra in Violins by Stradivari and Guarneri del Gesú (Anders Buen, 2003)

Diffusivity and its Significance to Effective Seat Absorption in Concert Halls (Magne Skålevik, 2008)

Diffusivity and its Significance to Effective Seat Absorption in Concert Halls (Poster) (Magne Skålevik, 2008)

Diffusivity of Performance Spaces - Significance to Perceived Sound Quality from Directive Sources (Magne Skålevik, 2006)

Double basses on the stage floor (Anders Buen, 2007)

Early Design Criteria for Small Multipurpose Cultural Houses (Anders Buen, 2010)

Environmental noise monitoring for the trams of Oslo (Sigmund Olafsen, 2015)

Et premissfags tilnærming til BIM (Ivar Thomassen, 2015)

Field vs. Laboratory Sound Insulation of Glass Facades (Sigmund Olafsen & Maria K. Strand, 2009)

Frequency Limits of Flat Panel Reflector Arrays (Magne Skålevik, 2008)

How dry do the recording for auralization need to be? (Anders Buen, 2008)

Low Frequency Limits of Reflector Arrays (Magne Skålevik, 2008)

Low Frequency Limits of Reflector Arrays (2) (Magne Skålevik, 2008)

Low Frequency Limits of Reflector Arrays (Poster) (Magne Skålevik, 2008)

Objective Parameters – Can They Predict and Explain Subjective Concert Hall Preference (Magne Skålevik, 2011)

On the Struggle to Find a Set of Room Acoustical Parameters that Explains and Predicts Subjective Ranking of Concert Halls (Magne Skålevik, 2011)

On Timbre Parameters And Sound Levels Of Recorded Old Violins (Anders Buen, 2007)

One the interaction between double basses and the stage floor-poster (Anders Buen, 2007)

 

.

Open vs closed ventilation devices – impact on indoor sound pressure levels (Sigmund Olafsen, 2012)

Operating Deflection Modes In Five Conventional And Two Unconventional Violins (Anders Buen, 2003)

Orchestra Canopy Arrays - Some Significant Features (Magne Skålevik, 2008)

Prediction and measurement of indoor noise from road traffic (Sigmund Olafsen, 2011)

Reflector Arrays and Their Frequency Limits (Magne Skålevik, 2008)

Reverberation Time – The Mother of All Room Acoustical Parameters (Magne Skålevik, 2010)

Room Acoustic Parameters and Their Distributions Over Concert Hall Seats (Magne Skålevik, 2010)

Room Acoustical Parameters at Listeners’ Ears – Can Preferred Concert Hall Acoustics Be Predicted and Explained (Magne Skålevik, 2010)

Room Acoustics in Rehersal Rooms and Public Areas in the Norwegian National Opera (Per Kåre Limmesand & Sigmund Olafsen, 2010)

Room Acoustics in the scene II in the new Opera and the Ridehuset - two variable acoustics coupled space venues (Anders Buen & Lars Strand, 2008)

Schroeder Frequency Revisited (Magne Skålevik, 2011)

Simplified Room Acoustic Measurements (Anders Buen, 2008)

Small Room Acoustics – The Hard Case (Magne Skålevik, 2011)

Sound Radiation from the Chest of Bass Singers (Magne Skålevik, 2008)

Stairway - A New Approach to Modelling of Physical or Perceived Noise (Sigmund Olafsen, 2006)

The influence of a large reflector over the orchestra pit in an Opera House (Anders Buen, 2002)

The Lindeman Hall of Oslo - Evidense of low-frequency radiation from stage floor (Anders Buen, 2010)

The Spectrum Shape of Outdoor and Indoor Road Traffic Noise (Tore F. Killengreen & Sigmund Olafsen, 2007)

The Spectrum Shape of Outdoor and Indoor Road Traffic Noise (Poster) (Tore F. Killengreen & Sigmund Olafsen, 2012)

Towards an Empirical Model for Impact Noise Through Heavy Floors (Sigmund Olafsen, 2012)

Towards an Empirical Model for Sound Insulation Against Tram Noise (Sigmund Olafsen, 2012)

Using Planning Guidelines as a Tool to AchieveGood Soundscapes for Residents (Sigmund Olafsen, 2009)

What is old italian timbre? (Anders Buen, 2010)

Akutek

Denne siden er laget av vår egen Magne Skålevik: AKUTEK (ekstern link).

Siden er dedikert til temaene romakustikk, musikkakustikk, taleakustikk, persepsjon og deres innbyrdes generelt, samt konserthusakustikk og sceneakustikk spesielt.